Een Nieuw Begin
Nog 1 week… één week en dan neemt Em afscheid van de basisschool.
Het afsluiten van de basisschoolperiode is voor elk kind een speciaal moment. Je sluit een periode af en gaat een nieuw avontuur aan.
Na het speciaal basisonderwijs volgt vaak het voortgezet speciaal onderwijs (VSO).
Een Onverwachte Tegenslag
Het afgelopen schooljaar waren we daar druk mee bezig. We waren al ver in gesprek met een VSO school, we wilden Em bijna gaan inschrijven, maar in maart lieten zij weten toch geen plek voor Em te kunnen bieden. Achteraf begrijpelijk maar wel een hele dikke domper…! Wat nu?!
We werden door de basisschool wat aan ons lot overgelaten. Ga maar Googelen en zelf wat scholen bezoeken. Maar waar begin je?
Welke school zou dan wel bij Em passen? Bestaat die überhaupt?
Hoop in het Verschiet, Maar Tijd Dringt
We schakelden de hulp van een onderwijsconsulent in maar de wachttijd daarvoor bedraagt 6-8 weken. Halverwege mei kon er pas iemand aanschuiven. Gelukkig zette deze persoon iedereen wel meteen op scherp. Er werden afspraken gemaakt en er werden weer stappen gezet, maar de tijd begint te dringen…
We hebben het zelf achteraf ook wel onderschat en Em misschien wel een beetje overschat… maar we hebben hier ook echt goede begeleiding in gemist. We willen natuurlijk het beste voor ons meisje en vooral dat ze zich nog goed kan ontwikkelen en verder leren.
De Noodzaak van Goede Begeleiding
Em is een meisje dat binnen het speciaal onderwijs toch nog “extra” speciaal is. Ze draagt een hele grote rugzak met zich mee wat niet binnen de bekende speciale hokjes pas. Em kan best goed leren en zich nog prima ontwikkelen mits er aan bepaalde voorwaarden wordt voldaan.
- één op één begeleiding en dat is iets waar wij zelf (of de stichting dan) voor kunnen zorgen en de school dus niet hoeft te doen.
- Het is belangrijk dat de school niet te groot en te druk is (kleinschalig dus) i.v.m. de prikkels.
- Een rust- / ontprikkel-ruimte die (bijna) altijd beschikbaar is waar Em op gezette tijden en waar nodig tussendoor, terecht kan.
- Ook een stabiel team is wel wenselijk maar laten we reëel zijn, dat is vaak niet haalbaar.
Deze voorwaarden zie je veel meer bij de kinderen met een laag niveau (emb) die gericht zijn op dagbesteding. Em is daarvoor véél te slim, ze heeft immers een laaggemiddeld IQ. Vandaar dat het zo complex is om een goede onderwijsplek voor Em te vinden.
Zorgboerderijen: Niet de Juiste Match voor Em
We hebben ook gekeken naar zorgboerderijen. Mooie plekken maar qua onderwijs is dat niet wat we voor ogen hebben voor haar. Het is te weinig of te vrijblijvend. Ze valt echt overal tussen.
Laatste Hoop
Onze laatste hoop (een VSO-school) reageerde deze week.
Ze hebben nog wat vragen en onzekerheden. Het is geen nee, maar dus ook geen ja… En met nog maar een paar dagen tot de vakantie is er nu geen ruimte om het gesprek weer aan te kunnen gaan. Een HELE GROTE teleurstelling.
Em start op 2 september dus niet op een nieuwe school…
De komende week zullen we met de basisschool en de woning in gesprek moeten om te kijken hoe we dat op gaan lossen. Want 6 weken schoolvakantie is al lang voor haar, laat staan 10 tot 14 weken.
En wat gaan we Em vertellen?
Tijd, Overleg en Voorbereiding
We begrijpen dat deze school tijd nodig heeft om alles goed te overleggen en voor te bereiden. We willen ook niet dat ze zich er te snel instorten en dat Em dan geen goede start heeft. We waren door alle omstandigheden gewoon te laat met verder oriënteren en regelen. We balen enorm dat alles zoveel tijd vergt en dat er zo weinig bekend is bij scholen onderling in dezelfde regio. Waar kan een leerling terecht als een school niet het juiste kan bieden?
De onzekerheid, de spanning en de stress blijft dus nog wel even. De komende weken ligt alles in het onderwijs stil. Maar zodra het kan zetten we de schouders er weer onder en gaan we vechten voor een plekje voor Em, zij verdient het ook om naar school te gaan.